Wat was jouw eerste gedachte toen je hoorde dat je niet meer persé hoeft thuis te werken? Sprong je een gat in de lucht, omdat jouw keukentafel nu weer gewoon de plaats voor maaltijden en de knutselwerkjes is, in plaats van jouw werkplek? Of baal je ook wel een piepklein beetje dat je nu weer naar kantoor kunt? Het thuiswerken was wellicht niet jouw eerste keuze, maar het blijkt toch ook wel zo zijn voordelen te hebben. Je hoeft geen lunch klaar te maken om mee te nemen, hebt geen reistijd en de was is nog nooit zo netjes bijgehouden geweest. Hoe moet dat nu als je weer naar kantoor mag? Of moet.

Het zal echt weer even wennen zijn om de combinatie tussen thuiswerken en op kantoor werken weer in de vingers te krijgen. Om je een beetje op weg te helpen, denk ik graag met je mee. De onderstaande drie tips helpen je op weg in deze nieuwe fase.

Kijk vooruit

Tot nu toe liep je van je werkplek direct de keuken in om te koken. Als je ’s ochtends het laatste beetje melk inschenkt, wandel je in je lunchpauze even langs de supermarkt. Hoe ga je dat doen als die flexibiliteit minder wordt? De beste manier om deze uitdaging te tackelen, is door vooruit te kijken. Pak de agenda erbij en bekijk welke dagen je op kantoor werkt en welke dagen thuis. Doe dit samen met jouw partner, zodat je ook van elkaar weet wie wanneer waar werkt. Kun je meteen dat gedoe met maar één goede werkplek in huis omzeilen!
Wanneer je de planning bekijkt, spreek dan ook af wie kookt, wanneer er boodschappen in huis moeten komen en of je die haalt of laat bezorgen. Schrijf het op, ga er mee aan de slag en bespreek vooral ook aan het einde van de week of het een beetje goed te doen was zo.

Maak onderscheid

Wanneer je op kantoor bent, betekent dat meer afleiding door collega’s. Zeker de eerste periode zul je waarschijnlijk veel meer bijpraten met je collega’s. En dat is prima, mits je jouw verwachtingen aanpast. Als je naar kantoor gaat met het idee bergen werk te gaan verzetten en dat lukt niet, baal je als een stekker. Probeer dus een onderscheid te maken tussen werkzaamheden die je prima op kantoor kunt doen en taken waarvoor je echt jouw concentratie nodig hebt. Pas jouw planning daar ook zo veel mogelijk op aan, en plan wat ruimer in als je op kantoor bent. Gezellig toch, als je even kunt bijkletsen na zo’n lange tijd met een beeldscherm ertussen.

Geef het tijd

De overgang van op kantoor werken naar thuiswerken was nogal abrupt. Dat hoeft deze overgang niet te zijn. Geef jezelf wat tijd om aan deze variant van het nieuwe normaal te wennen. Je zult soms balen als je in de file hebt gestaan en net op het nippertje op tijd bij de opvang bent. Je hebt een keertje pech als er alleen nog smeerkaas en jam op brood is, omdat je geen tijd hebt gehad om boodschappen te doen. Wees je ook bewust van de dagen dat het wél best lekker ging en voor die dagen dat het misloopt, geldt: die dag is zó weer voorbij. 

Wil je deze gelegenheid aangrijpen om het nu écht anders te gaan doen? Om goed voor jezelf te zorgen, voldoende tijd in te plannen en je niet over de kop te haasten, rennen en vliegen? Plan dan een gratis slimme sessie. Ik denk graag met je mee hoe je het handig aan kunt pakken.

 

Categories: Uncategorized

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *